Rakenteesta

 

Olen aikoinani opiskellut elokuvakäsikirjoitusta ja luovaa kirjoitusta ja niissä kummassakin on tullut tutuksi perinteinen draaman kaari.

https://sites.google.com/edu.hel.fi/s2jakirjallisuus/n%C3%A4ytelm%C3%A4kirjallisuus/draaman-kaari

Jossain vaiheessa innostuin 8-askeleisesta enemmän reaktiivisesta rakenteesta ja sitä käytinkin monessa tekstissäni. Vähän arvelen että tämänkin novellin rakenne saattaa pohjautua tähän tai johonkin variaatioon

https://en.wikipedia.org/wiki/Dan_Harmon#%22Story_circle%22_technique 

Lueskelin tämmöistä Christopher Voglerin kirjoittamaa klassikkokirjaa kuin

The Writer's Journey: Mythic Structure for Writers

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Writer%27s_Journey:_Mythic_Structure_for_Writers

Tässä on hieman erilainen versio, joka on perinteisempi ja ajattelin että voisin yrittää muuttaa tässä rakenteen noudattamaan enemmän tätä rakennetta, koska se varmaankin sopisi paremmin fantasia-tyylilajiin, jota tavoittelen.
  1. The Ordinary World: the hero is seen in their everyday life
  2. The Call to Adventure: the initiating incident of the story
  3. Refusal of the Call: the hero experiences some hesitation to answer the call
  4. Meeting with the Mentor: the hero gains the supplies, knowledge, and confidence needed to commence the adventure
  5. Crossing the First Threshold: the hero commits wholeheartedly to the adventure
  6. Tests, Allies, and Enemies: the hero explores the special world, faces trial, and makes friends and enemies
  7. Approach to the Innermost Cave: the hero nears the center of the story and the special world
  8. The Ordeal: the hero faces the greatest challenge yet and experiences death and rebirth
  9. Reward: the hero experiences the consequences of surviving death
  10. The Road Back: the hero returns to the ordinary world or continues to an ultimate destination
  11. The Resurrection: the hero experiences a final moment of death and rebirth so they are pure when they reenter the ordinary world
  12. Return with the Elixir: the hero returns with something to improve the ordinary world

Toinen variaatio samasta

https://screencraft.org/blog/the-12-stages-of-the-screenwriters-journey/

Sovellettu rakenneluonnos

  1. Tavallisen maailman arkea: Sankari tekee jotain tavallista, kerrotaan mitä hän haluaa, mitä haasteita on ja millaisessa maailmassa hän on
  2. Kutsu seikkailuun: Sankarille luvataan hyvä palkinto hieman vaarallisesta ja laittomasta pikkuhommasta,  homma aiheuttaa ongelmia ja muutoksia jotka yllättävät ainakin sankarin.
  3. Sankari ei halua ongelmia: Sankaria pelottaa osallistua mukaan vaaralliseen toimintaan roistoiksi leimattujen metsäläisten kansa.
  4. Sankari kuuntelee viisauden sanoja: Metsäläiset kertovat mikä tilanne on ja mitä olisi tehtävissä. He vakuuttavat sankarin siitä että ennemmin tai myöhemmin välirikko on tiedossa ja asiat vain kurjistuvat.
  5. Ylitetään raja normaalista: Sankari osallistuu selkeästi laittomaan rikollistouhuun.
  6. Tests, Liittolaiset ja viholliset: Sankari oppii miten metsäläiset ovat pärjänneet jo vuosia ja tapaa muitakin kaupungissa asuvia kapinallisia kuin Reijon. Samalla hänele selviää että kaikki Lohikäärmeen apurit eivät ole helppoja huomata. Oikeat rosvot varastavat jotain tärkeää?
  7. Suunnitelma: Mietitään The initial plan to take on the central conflict begins, but setbacks occur that cause the hero to try a new approach or adopt new ideas.
    Joku vähän kökkö suunnitelma käydä Lohikäärmeen kimppuun, josta arvaa että se ei tule toimimaan
    Kranaateista tiedetään että ne saattavat räjähtää heti - ajastin ei toimi ja ne ehkä räjähtävätkin heti käteen
  8. The Ordeal: Asiat menevät pahasti pieleen ja näyttää siltä että taistelu on jo hävitty. Joku merkittävä ihminen kuolee - Seppo? tai jotain muuta kamalaa ja sankarikin melkein kuolee.
  9. The Reward: Mellakointiin osallistuu koko kaupunki ja näyttää siltä että välitön voitto on saavutettu ja ihmiset ovat saaneet ruokaa ja tarvittavia tarvikkeita. Polttoainetta? Aseita?  Jotain taikateknologiaa? Kranaatit?
  10. The Road Back: Näyttää siltä että taistelu olisi sittenkin voitettavissa, mutta Lohikäärmeen joukotkin näyttävät olevat voimakkaammat kuin olisi arvattu, eikä olla varmoja mitä tapahtuu, ei varman mitään hyvää. Haasteita tiedossa.
  11. Lopullinen taistelu: Kaikki tai ei mitään. Voitto tai kuolema.
    Sankari kohtaa Lohikäärmeen ja sen vartijat metsäläisten ja kapinallisten kanssa taistelussa.
    Kaikki näyttää menevän pieleen, sankari ottaa käyttöön kranaatit jotka saattavat räjähtää käteen
    Totuus paljastuu.
  12. Paluu arkeen: Sankari on poistanut esteet ja voi toteuttaa haaveensa ja muutkin ihmiset voivat palata aikaan ennen ongelmia.

    Tämä rakennemalli vaatisi aika isoja muutoksia ja vähän epäilyttää tulisiko tästä liian pitkä novelliksi.

    Toinen vaihtoehto olisi nimenomaan novelliin tarkoitettu yksinkertaisempi rakenne

    Youtubesta löysin tämmöisen kiinnostavan ja käytännölliseltä vaikuttavan rakenteen nimenomaan fantasianovelleille.

    https://www.youtube.com/watch?v=BGgzxLxCy-E

Pääpiireissään:
Massive Conflict
- risk everything - must be interesting

Word count 4000 words ? 
Nyt 3623

Who is narrating?
Nila vai Reijo? Varmaan Nila?

4 parts / 1000 words each

1. Intro / Setup

2. The Chase

3. The Returned Chase

4. Confrontation 

Äkkiseltään tätä varten ei tarvitsisi paljon edes muutoksia tehdä. Lisäsin jo alkuun vähän arkiosuutta joka tapauksessa. Muistelen hämärästi että aiempi versio alusta olisikin ollut sellainen, että olin vaan poistanut alusta aika paljon.


Sovellettuna siis:
1. Intro / Setup
Esitellään hahmo, mikä on hänelle tärkeää, unelmia, toiveita yms
Hahmoon pitäisi saada yhteys ja kiinnostua ja välittää hahmosta
Voidaan vihjata tulevasta konfliktista
Ihan alun, ekan lauseen, pitäisi olla tosi hyvä ja kiinnostava


2. The Chase
Konflikti tehdään näkyväksi ja uhkaavaksi päähenkilölle
Ehkä tässä voisi olla kyse enemmänkin umpikujasta ja siitä että koko ajan asiat menevät huonompaan suuntaan
Lohikäärme tappaa viattomia ihmisiä sattumanvaraisesti
Yhä useampi asuu metsässä
Mikään ei toimi taaskaan

3. The Returned Chase
Tilanne on kestämätön ja päähenkilön pitää tehdä jotain vaikka sitten oman henkensä uhalla
Tehdään päätös siitä että tehdään jotain ja yritetään varautua metsässä ja muuallakin.
Syntyy mellakka


4. Confrontation 
Lopulta tilanne kärjistyy ja tulee suuri taistelu Lohikäärmeen ja kapinoitsijoiden välillä.
Voi ajatella että tämä novelli on vain luku kokonaisesta kirjasta, jolloin ei ole aikaa käsitellä koko monimutkaista juonta loppuun asti, pitää vain käsitellä loppuun tämä varsinainen massivisen konfliktin lopputulos

Lopusta pitää varmaan jättää joo pois kaikenlaista tyhjänpäiväistä selittämistä ja lässytystä. Toisaalta ehkä jotain avoimeksi jääneitä asioita pitäisi silti ainakin jotenkin selittää jossain?

Comments

Popular posts from this blog

Henkilöistä, taustoista ja muuta tarkennusta ja läpikäyntiä

Suunnitelmien yhdistämistä miniversioksi

Lohikäärme kukistuu